Робота з батьками


Я вважаю, що класний керівник - найнеобхідніша людина для дитини в сучасній школі. У нього незвичайна місія в житті: не тільки керувати, направляти, але й виховувати. Його призначення - простежити за становленням особистості дитини, що входить у сучасний світ, виховати людину, здатну гідно зайняти своє місце в житті. Але запорукою успішної виховної діяльності з учнями є співпраця класного керівника з батьками, оскільки  саме  сім'я значно впливає на процес розвитку особистості дитини. Тому важливе і відповідальне завдання класного керівника - зробити батьків активними учасниками виховного процесу.
 Союз класного керівника і батьків - це могутня сила виховання. Співпраця з батьками дає гарні результати: клас живе в атмосфері любові, радості і добра. Тому я залучаю батьків до тісної співпраці зі школою.
  Виховання дітей в сім’ї має, безперечно, суб’єктивний характер і залежить від рівня моральності і загальної культури батьків, їх життєвих планів, ідеалів, вчинків, родинних традицій тощо. Значну роль у цьому відіграє виховний потенціал сім’ї, який визначається внутрішньо притаманними конкретній сім’ї можливостями. Його важливо враховувати при виробленні стратегії співпраці школи з батьками учнів. Тому розпочинала свою роботу з новим колективом із вивчення сімей учнів.
    Вивчення родин учнів  охоплювало такі сторони:
1. Загальні відомості про родину (склад родини; вік, освіта, професія батьків; побутові та санітарно-гігієнічні умови життя родини; матеріальне забезпечення).
2. Інформація про родинне виховання (виховна спроможність і виховна активність батьків; громадська спрямованість родинного колективу; психологія родинних стосунків; наявність куточка школяра; дотримання дитиною режиму дня; робота батьків над формуванням загальної культури школяра, розвитком  його здібностей; використання вільного часу, культура дозвілля; ставлення батьків до школи; хто із членів родини здійснює найбільший виховний вплив на учня).
 В.О.Сухомлинський вважав, що  немає важливішого завдання у сфері виховання, ніж учити матір і батька виховувати своїх дітей. Без турбот про педагогічну культуру батьків не можливо розв’язати жодної проблеми, що стосується навчання і виховання.
Найбільш поширеною формою роботи з батьками, яку я використовую з метою зростання педагогічної обізнаності батьків, є батьківські збори. Їх проводжу систематично, не рідше 2 разів у семестр. Причому практикую проведення комбінованих батьківських зборів, на яких обговорюю різні сторони роботи з батьками, у тому числі піднімаю актуальні проблеми виховання та навчання дітей. Зокрема, тематика батьківських зборів включає проблеми адаптації школярів до навчання у школі, психологічні особливості учнів підліткового віку, попередження насилля в сім’ї та дитячих колективах, здоровий спосіб життя, формування пізнавальної активності учнів, прагнення до самоосвіти та інші.
На батьківських зборах, які проходять у нашому класі, присутні практично всі батьки. Досвід моєї роботи переконує, що для того, щоб домогтися регулярної присутності всіх батьків на зборах, потрібно просто зробити їх цікавими для батьків. Адже причини, через які батьки ігнорують відвідування школи, часто співпадають. По-перше, кому з батьків приємно йти слухати привселюдно про свою дитину погане? По-друге, сценарій цих зборів дуже часто однаковий, і не хочеться витрачати дорогоцінний час, щоб вкотре послухати те, про що можна довідатись із запису в щоденнику. Тому я вже давно відмовилась від формального характеру батьківських зборів, які присвячуються, як правило, підбиттю підсумків успішності за чверть та вирішенню господарських питань.
  Але щоб використати у повній мірі пізнавально-виховної можливості батьківських зборів, які можуть стати ефективними уроками родинного виховання, доводиться прикласти чимало зусиль.
 Визначити тему зборів, яка буде цікавою і корисною для всіх батьків, не так просто. У цьому мені допомагає анкетування батьків, проведене заздалегідь. У анкеті передбачаю питання, які проблеми виховання хвилюють батьків, яка інформація їм потрібна та яку допомогу у вихованні дітей вони можуть надати школі.
 Батьківські збори  проводяться у різних формах:
-анкетування батьків: "Знання батьками  своїх дітей", "Умови сімейного виховання", "Чи знаєте ви своїх дітей?", "Як ви забезпечуєте умови дітей удома", "Чи достатньо ви цікавитесь своїми дітьми?";
-тестування: "Які ви батьки?".(додаток 1)
-батьківські всеобучі: "Психологічні особливості підлітків","Сім'я та школа - дві могутні сили виховання"; "Активність та гіперактивність", "Покарання та заохочення в сім'ї";
-круглий стіл "Про авторитет батьків і його роль у вихованні";
-батьківський виступ "Роль сім’ї у вихованні школярів".
Практикую запрошувати на батьківські збори вчителів, які викладають у моєму класі. Такі виступи вчителів – предметників допомагають батькам краще ознайомитись із особливостями тих чи інших предметів, вимогами програми, змальовують реальну картину підготовки учнів до уроку та якості їх роботи на самому уроці. Але, слід пам’ятати, що така бесіда батьків з вчителями повинна бути конструктивною, не зводитись до взаємних зауважень і  претензій, а сприяти спільному виробленню шляхів вдосконалення навчальної діяльності учнів.
         Крім того, організовую відкриті уроки для батьків, дні добрих справ, залучаю батьків до організації екскурсій та проведення позакласних заходів.   Індивідуальна робота дозволяє встановити безпосередній контакт з кожним членом сім’ї учня. Батьки учнів мого класу беруть активну участь у життєдіяльності класного коллективу. Їхню участь у житті класу відзначаю індивідуальними подяками, які вручаю на батьківських зборах.
Регулярно підтримується зв'язок з батьками у телефонному режимі.
Постійно проводяться ідивідуальні консультації для батьків з проблем виховання та навчання.
Ведеться робота з неблагополучними сім’ями:
-індивідуальні форми роботи (бесіди, консультації);
-відвідування сімей вихованців;
-організація зустрічей з соціальними робітниками;
-педагогічний консиліум для батьків «Шляхи подолання відхилень у поведінці підлітків шкільного віку».
 Сполучною ланкою між школою і батьками є батьківський актив, який допомагає в організації дозвілля дітей, в ремонті класної кімнати, бере участь у всіх організаційних питаннях.
Кожного року ми проводимо декілька спільних свят із батьками:
-виховний захід "День матері і батька";
-ігровий сімейний конкурс "Тато, мама, я - спортивна сім'я";
-виховний захід "Свято нашої родини";
-родинне свято "Добра родина  - славна Україна".
Дійсно родинне свято – подія в класі. Під час  підготовки і проведення цього заходу учні свідомо прагнули проявити найкращі свої здібності і вміння, діти набували навичок особистої культури і мовлення. Захід був проведений з метою виховання в учнів шанобливого ставлення до батьків, бабусь і дідусів, членів родини, вчителів, до звичаїв і побуту українського народу, формування в учнів поняття ідеалу в житті, який відповідав би кращим зразкам української  народної педагогіки. (додаток 2) 
Отже, з власного досвіду хочу підтвердити, що активна співпраця з сім'єю, визнання за батьками права на участь у діяльності класу, в прийнятті рішень - така співпраця має реальне втілення в конкретних справах і дає вагомі результати. Взаємозв'язок з сім'єю, робота з батьками учнів дозволяє зробити процес виховання цілісним, єдиним, а отже, більш ефективним.

Немає коментарів:

Дописати коментар